Nog een extra dag in Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Nog een extra dag in Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Nog een extra dag in Victoria

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

07 Juli 2018 | Canada, Victoria

Omdat we gisteren al bij de Whale Watch organisatie langs waren geweest en we een afspraak hadden gemaakt om 09.50 uur op onze RV campground opgehaald te worden waren we vanochtend allemaal in de "go easy" stand.

Daar kwam ineens rap verandering in toen de organisatie telefonisch melde dat er een overboeking op de "free shuttle" was gemaakt waardoor wij nu al om 08.45 uur opgehaald werden, even tempo maken dus en niet eens meer de afwas kunnen doen.

Veel te vroeg in Victoria Harbour zijnde voor onze geplande afvaart om 11.00 uur dan toch maar weer de stad in en een lekkere bak koffie scoren.

Op tijd terug bij de boot krijgen we instructie, worden we in een soort rood pipo pak gehesen (niet waterproof, wel lekker warm en mocht je overboord slaan blijf je drijven) en dan is het instijgen en het water op. In een gezapig tempo de haven uit en dan vol gas op zoek naar walvissen en orka's.

Na een tijdje over het water scheren, soms wat stuiteren (het weer is prima en de zee zeer kalm) en wat radiografisch contact tussen de boten op het water krijgen we door waar we de "humpbacks" (bultruggen) kunnen vinden. Tijdje later zien we er ook inderdaad twee die met regelmaat boven komen om verse lucht in te ademen en hun imposante ruggen en staartvinnen te laten zien.

Het valt echter niet mee om dit goed op de foto te krijgen gezien de onvoorspelbaarheid waar ze boven komen, de korte tijd die je dan rest om alles op de gevoelige plaat vast te leggen en het schommelen van de boot. Maar indrukwekkend is het zeker, vooral de laatste keer dat ze vlak bij onze rubberboot (zodiac) boven water komen!

Daarna worden we nog naar een paar rotsen gebracht waar een tweetal zeeolifanten alsmede een vrij grote kolonie zeeleeuwen bivakkeren, als bonus krijgen we ook nog een Amerikaanse zeearend te zien.

En dan is de pret al weer voorbij, op volle kracht terug naar de haven van Victoria. Met het openbaar vervoer weer naar de campground gereden en hier de rest van de dag lezend doorgebracht.

Morgen weer de oversteek naar het vasteland van Canada en al weer de laatste campground voordat we overmorgen de RV's moeten inleveren.

• 08 Juli 2018 - 03:48

Arina:

Moest erg (glim)lachen want jullie walvistrip was copy/paste dezelfde als die van ons 13 jaar terug. Alleen zagen jullie 2 bultruggen en wij 1tje en 2 orka’s. Ook ik kreeg ze niet op de foto want je bent steeds net te laat inderdaad. Maar indrukwekkend is het absoluut he. Nog lekker de afwas gedaan bij terugkomst zeker?? ;-P
    De 3 weken gaan rap voorbij zeg... goede reis terug dadelijk!!