Van Parksville naar Ucluelet (nabij Tofino) - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Van Parksville naar Ucluelet (nabij Tofino) - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Van Parksville naar Ucluelet (nabij Tofino)

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

04 Juli 2018 | Canada, Ucluelet

Op deze tweede dag op Vancouver Island gaan we ons verplaatsen naar de andere kant van het eiland via Highway 4 die in onze reisbescheiden als "wellicht de mooiste weg van Canada" genoemd wordt. De verwachtingen zijn dus hooggespannen!

Zoals gebruikelijk weer vroeg uit de veren en op tijd vertrokken vanuit Parksville Campground. De rit via Parksville zelf naar het plaatsje Coombs is niet echt om over naar huis te schrijven, vooral een drukke weg met veel stoplichten en winkels/bedrijven.

In Coombs zelf een bezoek gebracht aan de Coombs Old Country Market, bekend om de geiten die bovenop het grasdak bivakkeren! Winkels bezocht, koffie gedronken en daarna door naar Cathredal Grove in het MacMillan Provincial Park. Hier kun je door een weelderig oerbos lopen met enkele gigantisch hoge en brede Douglas bomen van 800 jaar oud. Best mooi en leuk, maar ook hier veel toeristen.

Daarna op weg naar Highway 4 richting Ucluelet. De weg is lang, kronkelig en onderweg zie je inderdaad wel een paar leuke vergezichten. Maar het haalt het totaal niet bij wat we in de eerste twee weken allemaal gezien hebben, daarbij is de weg op bepaalde stukken gewoon slecht waardoor het tempo laag ligt.

Uiteindelijk in Ucluelet aangekomen besluiten we om eerst hier de zogenaamde Amphitrite Lighthouse Trail te gaan lopen die onderdeel uitmaakt van de langere Wild Pacific Trail die langs de kust loopt. Dit voetpad is inderdaad zeer fraai en geeft prachtige uitzichten op de kustlijn van het eiland, dus weer mooie foto's.

En toen kwam het hoogtepunt van de dag, de rit naar Mussel Beach Campground. In het reisboek staat dat de weg hier naartoe over een 8 kilometer lange onverharde weg gaat waarvoor je ruim de tijd moet nemen, maar de weg zelf is het alleszins waard.

De werkelijkheid was dat je bijna 1 uur door elkaar geschud wordt en er een poging gedaan wordt om je camper totaal af te breken! Enorme gaten in de weg (voorzover je dit pad een weg kan noemen), zeer smalle doorgangen waarbij de takken van de bomen en struiken de auto bijna zandstralen en dat voor een ellenlange 8 kilometer lang. Toen we deze "uitdaging" eindelijk overwonnen hadden kwamen we aan op een campground die weliswaar mooi aan een baai licht, maar waar totaal geen enkele voorziening aanwezig was!

We hebben de campers geparkeerd, hebben een leuk vuurtje ontstoken en direct de volgende campground in Victoria gebeld met de vraag of we een dag eerder konden komen aangezien we niet van plan waren om deze weg nog een keer te moeten rijden waardoor we dus eigenlijk gewoon een extra dag op deze campground "gegijzeld" zaten. Gelukkig was Victoria bereidt ons een dag eerder te ontvangen!

Wel genoten van het kampvuur (eventjes onderbroken door een periode van slechter weer) en na het nodige leesvoer weer vroeg onder de wol.