Van Clearwater naar Lillooet - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Van Clearwater naar Lillooet - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Van Clearwater naar Lillooet

Door: Cor Noorloos

Blijf op de hoogte en volg Cor

01 Juli 2018 | Canada, Jasper Park Lodge

Vandaag is een dag van bijzonderheden. Het begint al met het feit dat het vandaag (voor ons zondag) Canada Day is, een nationale feestdag om de vorming van de federatie te vieren.

Wij zijn weer vroeg op en besluiten een gokje te wagen om net na 08.00 uur op zondag op Canada Day naar de Low, low, low foodprices supermarkt in Clearwater te rijden die gewoon open blijkt te zijn! Alsnog ben je, ondanks hun toezegging, gewoon veel geld kwijt voor je dagelijkse boodschappen (het levensonderhoud in Canada is t.o.v. wat wij gewend zijn in NL gewoon duur!).

In de supermarkt ontmoeten we een alleraardigste dame die ons op het hart drukt om vooral in Wells Grey Park naar de Helmcken Falls (141 meter hoog) te gaan kijken. Is weliswaar bij elkaar 100 kilometer uit onze route (die toch al lang is voor vandaag), maar we besluiten het toch maar te doen waar we achteraf geen spijt van hebben gekregen.

Daarna de rit naar Lillooet aangevangen (een slordige 296 kilometer). Bij aanvang van de dag prachtig weer in Clearwater, bij de Helmcken Falls al de nodige bewolking en tijdens de rit naar Lillooet aanvankelijk alleen maar regen.

Het overgrote deel van deze route spreekt zacht gezegd niet tot de verbeelding van uw reizigers. Wellicht zijn we de afgelopen dagen teveel verwend met al het natuurschoon rond Banff en Jasper. Onderweg ook nog eens verkeerd gereden wat ongeveer 60 extra kilometer onnodig toeren heeft veroorzaakt en tevens een stop gemaakt bij wat de Canadezen zelf de "mini Grand Canyon" noemen in Chams Provincial Park. Twee van de u bekende reisgenoten hebben de echte Grand Canyon gezien en moesten eerlijk gezegd een beetje lachen om de eretitel voor een overigens best wel mooie canyon, maar elk vergelijk met de echte gaat hier niet op!

Daarna cultuur snuiven op de Hat Creek Ranch, alwaar o.a. een boerderij te bewonderen is die nog uit 1860 stamt en waar nog gewerkt zou worden zoals de eerste pioniers in dit gebied plachten te doen. Helaas sluit deze om 17.00 uur en arriveerden wij hier pas om 16.45 uur, dus dan maar door naar de overnachtingscamping.

En toen kwam de surprise van vandaag! De weg van Hat Creek Ranch naar Fraser Cove Campground in Lillooet voert door Marble Canyon en is werkelijk waar fantastisch mooi. Je blijft kijken en foto's maken en je hoopt dat deze weg nooit ophoudt. Niet alleen de natuur is waanzinnig mooi, het weer knapt ook op en we genieten van zon en blauwe luchten.

Op de campground aangekomen eerst even lekker in het zonnetje gezeten na een inspannende dag met totaal ruim 500 kilometers op de teller. Morgen naar Whistler, we hebben ons al laten vertellen dat deze korte rit bolstaat van prachtige vergezichten en mooie natuur!

• 02 Juli 2018 - 08:30

Bep Theo En Jan:

Wat maken jullie een prachtige reis, jammer dat er veel regen valt maar tussen de buien door zien jullie erg mooie dingen.Wees maar blij dat je niet het Texelse weer hebt want hier is het snoeiheet en erg veel wind. De temperatuur is hier boven de 25 gr. maar we gaan straks naar Oudeschild om het gebruikelijke visje te eten. Peter is gisteravond naar poes gegaan anders is het zo zielig voor poes en Peter. Nog veel kijkgenot en groeten van ons4ren